جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه دولت مسعود پزشکیان و صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

مجلس2

به گزارش همشهری آنلاین، جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی آغاز شد.

طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می گیرد؛ رئیس‌جمهور به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی دارد. پس از آن مجلس به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه می پردازد.

سپس مجلس وارد بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه می شود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق هرکدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

رئیس‌جمهور می ‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای ‏گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای همه وزرا صورت خواهد گرفت.

براین اساس مجلس امروز بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می شود که اسامی آن ها به ترتیب حروف الفبای وزرات خانه ها به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ستار هاشمی

وزارت اطلاعات؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب

وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه؛ عباس عراقچی

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ محمدرضا ظفرقندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی؛ غلامرضا نوری قزلجه

وزارت دادگستری؛ امین حسین رحیمی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ عزیز نصیرزاده

وزارت راه و شهرسازی؛ فرزانه صادق مالواجرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمد اتابک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ حسین سیمایی صراف

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالح شریعتی

وزارت کشور؛ اسکندر مومنی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ محمدرضا صالحی امیری

وزارت نفت؛ محسن پاکنژاد

وزارت نیرو؛ عباس علی آبادی

وزارت ورزش و جوانان؛ احمد دنیامالی

لحظه به لحظه بررسی صلاحیت کابینه پزشکیان در مجلس | نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

قالیباف: رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه انجام می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد، گفت که امیدوارم با یک همدلی و بررسی‌های دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برسانیم.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم اظهار کرد: در ابتدا به محضر رئیس جمهور برادر عزیزم آقای دکتر پزشکیان خیرمقدم می‌گویم؛ ایشان فرزند مجلس هستند و امروز به مجلس یعنی خانه خودشان تشریف آوردند. به آقای عارف معاون اول رئیس جمهور و سایر معاونان و مشاوران و وزرای پیشنهادی نیز خیرمقدم می‌گویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

وی ادامه داد: براساس ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی از امروز بحث مربوط به بررسی کابینه در صحن علنی شروع می‌شود که طبق زمانبندی تا روز چهارشنبه ادامه دارد امیدوارم با یک همدلی و بررسی دقیق و با در نظر گرفتن جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی کار را ادامه دهیم که بیش از ۳۶ ساعت وقت مفید خواهد بود و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت در نهایت روز چهارشنبه رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی صورت می‌گیرد.

قالیباف همچنین از نمایندگان خواست که در طول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نظم و انضباط را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به روند بررسی برنامه‌ها و خط مشی کلی دولت مسعود پزشکیان اظهار کرد: رئیس جمهور دو ساعت و نیم زمان دارد که به توضیح برنامه‌های دولت بپردازد سپس ۱۰ نماینده یعنی پنج مخالف و پنج موافق هر کدام ۱۵ دقیقه زمان دارند که در نهایت فرصت نمایندگان در مجموع ۱۵۰ دقیقه است که می‌توانند درباره خط مشی دولت اظهارات‌شان را بیان کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: رئیس جمهور می‌تواند زمان دو ساعت و نیم خود را به فرد دیگری بدهد اما این زمان قابل انتقال به انتهای بررسی‌ها یعنی روز چهارشنبه نیست و اگر دولت از این وقت استفاده نکند نمی‌تواند آن را در فرصت دیگری به کار گیرد.

حفظ امید ایجادشده در جامعه، وظیفه همه ارکان نظام است

دکتر مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود افزود: به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ امروز فرصتی برای شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر است.

وی ادامه داد: فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است.

دکتر پزشکیان افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.

رئیس جمهور گفت: التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود، آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

اقدام مشترک و همدلانه همه قوا، چاره حل مشکلات موجود است

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.

رئیس جمهور افزود: چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است، اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

دکتر پزشکیان ادامه داد: کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

وی افزود: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

وی تصریح کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است

رئیس جمهور افزود: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تامین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

وی تاکید کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.

رئیس جمهور با بیان این که اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، افزود: براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است.

دکتر پزشکیان ادامه داد: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

وی افزود: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

وی ادامه داد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد، باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده وضعیت فعلی را درست کنیم

رئیس جمهور گفت: قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی، و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.

وی افزود: این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست

وی گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم

وی افزود: هیچ‌ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر.

رئیس جمهور ادامه داد: نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند، من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات ۳ فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را سست می‌کند و تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند، شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم.

دکتر پزشکیان افزود: ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند.

وی تصریح کرد: سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات باید در دستور کار باشد.

دکتر پزشکیان ادامه داد: امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اولین حرفی که از زبانشان جاری می‌شود می‌گویند گردنم را در برابر حرفهایم گرو می گذارم سپس می‌فرمایند کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد؛ تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می گوید چه تصمیمی بگیریم.

وی تاکید کرد: این شواهد اجتماعی و بین المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم.

مقابله با فساد را با قدرت پیگیری می‌کنیم

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد، احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامه‌های ماست.

وی تاکید کرد: اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر.

دکتر پزشکیان افزود: حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک‌ اشتر وقتی به بخش تجار و اهل صنعت می‌رسند می‌گویند: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.

ما چه تهدیدهایی در کشور داریم؟

رئیس جمهور در ادامه این سوال را مطرح کرد: ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم.

وی ادامه داد: تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعی‌مان کم شده، انسجام داخلی‌مان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.

سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده است

وی با اشاره به نقاط قوت کشور گفت: مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولت‌ها بودند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود، برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک کنند.

وی همچنین، دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین، داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست، داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها، رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، رتبه ۱۵ تولید علم دنیا و دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن را از دیگر نقاط قوت کشور دانست.

دکتر پزشکیان افزود: تمام سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست.

وی گفت: ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند.

مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند، مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورم‌زایی مواجه است و از تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج می‌بریم، در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی‌ مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت.

وی افزود: تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیت‌هایی را که داریم راحت از دست می‌دهیم و از چرخه خارج می‌شویم، تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشین‌ها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام می‌دهیم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: جانمایی نادرست بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی و اقتصادی و بهره‌وری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه می‌کند، کاهش سرمایه‌ اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.

حفظ امید ایجادشده در جامعه، وظیفه همه ارکان نظام است

وی ادامه داد: در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.

دکتر پزشکیان افزود: نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بین‌الملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.

وی گفت: با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم، نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که می‌توانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟

رئیس جمهور گفت: الان کجاییم؟ چرا اینجاییم؟ چگونه می توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم اندازی که به دنبالش بودیم، برسیم؟ تا نتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم و با همین روشی که طی کرده ایم، ادامه دهیم، تصور اینکه به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است و امکان ندارد

دکتر پزشکیان افزود: إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بأنفسهم؛ گر بر طلب گوهر کانی، کانی/ تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی/ هر چیز که در جستن آنی، آنی، ارزیابی من این است که حل این مسائل را می توان در پروت حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد.

وی گفت: بدون تردید و به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می توان حل کرد فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد، ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق و همبستگی و مشارکت ملی است

رئیس جمهور افزود: رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصل مسائل قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است.

وی یادآور شد: می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است

رئیس جمهور ادامه داد: این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است.

۹ راهکار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی کشور

وی برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره کرد: نیاز به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.

وی تاکید کرد: بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروه‌های سیاسی و اقوام و گرایش‌ها باشد توافق داریم. بر روی استفاده از روشهای علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم، باید هدفمان تامین منافع ملی، منافع مردم و برون رفت از وضعیت کنونی باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت خود کنیم.

رئیس جمهور افزود: تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آنها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و در سایه سیاست‌های کلی نظام صحبت کنند.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی بپردازیم، از پیش شرط های اصلی می توان به برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار، رواج پاسخ‌گویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظامند به همه مسائل، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است، نام برد.

وی افزود: ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است، نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن این داده‌ها ایجاد می‌شود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است.

دکتر پزشکیان ادامه داد: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد اولویت نخست مردم حلی مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامه‌های من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: اصلی ترین شاخص نشاندهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه در بعد اقتصادی تولید است، توان تولید کشور است که تعیین کننده اصلی قدرت ملی است

توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است

وی ادامه داد: تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه گذاری و تأمین مالی، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش های بین المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه است

رئیس جمهور افزود: توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده ای قلیل.

وی تصریح کرد: اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است، امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است.

تحریم و وسوسه های دشمن، در صورت اصلاح مشکل درونی کم اثر و بی اثر خواهد شد

وی ادامه داد: پرسش اصلی این است، چرا چند دهه بعد از انقلاب هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به صراحت بیان فرمودند عمکردهای ضعیف اقتصادی کشور را از درون و بیرون دچار چالش ساخته است.

دکتر پزشکیان اضافه کرد: چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌های‌ دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت است از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی. در سال‌های اخیر به طور متوالی ایشان حل مشکلات اقتصادی را به عنوان شعار اصلی سال تعیین کرده‌اند

وی گفت: برای تدوین برنامه دولت چهاردهم برنامه های اقتصادی ارائه شده توسط سه دولت اخیر هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده‌ام.

وی ادامه داد: مساله این نیست که در مشکلات اقتصادی راه‌حل ها را نمی شناسیم ممکن است اختلاف‌نظرهایی درباره ریشه‌های مشکلات مانند تورم و فقر و رشد اقتصادی پایین بین کارشناسان وجود داشته باشد اما با صراحت می‌گویم که ریشه اصلی مشکلات اقتصادی نبود ساز و کارهای لازم برای اجماع‌سازی روی سیاست‌ها است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نباید بدون اجماع‌سازی در مورد آنها دست به عمل زد با این همه اختلاف نظر سیاست میان و گفت و گو نکردن برای حل اختلافات، اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است نبود اجماع ملی مانع هرگونه اصلاحات ساختاری و اقتصادی و اجتماعی است.

دکتر پزشکیان گفت: در حوزه سیاست خارجی، بخشی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و پرنوسان بودن آن ریشه در تنش‌های موجود در روابط خارجی و خصوصا تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه دارد.

وی اظهار داشت: در کشوری زندگی می‌کنیم که شهروندان آن طبق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیار دلار صادرات و واردات داشته‌ایم . با این حال به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی را نداریم.

دکتر پزشکیان افزود: مصرف‌ کننده، صادر کننده و تولید کننده گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و چون به صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم، جوان ۲۲ ساله امروز با تحصیلات عالی یا بدون آن معترض است، بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده است و طبق آمارهای رسمی هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش است.

وی ادامه داد: این مسیر را قطعا باید تغییر داد اختلافات درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاستگذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است و هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.

وزرا را بر اساس شعار وفاق انتخاب کرده‌ام

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است؛ اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است.

رئیس جمهور افزود: اصلاحات همزمان در روابط بین‌المللی و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است. این مهم میسر نمی‌شود جزبا نگاه یکپارچه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل امروز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت رهبریت مقام معظم رهبری است.

وی گفت: اصل قضیه همان چیزی است که بارها تأکید کرده‌ایم؛ چشم‌انداز، سیاست‌های کلی، قانون برنامه و اجرای قانون اساس، برای اینکه انتخاب وزرا بر مبنای وفاق باشد به همه شخصیت‌ها اعلام کردیم افرادی که در مملکت وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند معرفی کنید.

وی تاکید کرد: گروه‌هایی که تعیین کردیم بیش از ۱۰ هزار پرونده را در حدود ۱۰ هزار ساعت بررسی کرده‌اند، هیچ یک از این افراد را بر مبنای دید سیاسی انتخاب نکرده‌ایم، انتخاب این افراد بر اساس شعار وفاق و وحدت بوده است.

دکتر پزشکیان افزود: تیمی که به مجلس معرفی کردیم تیمی است که در تصور ما و بر اساس کار کارشناسی که در بضاعت ما بود، نمادی از وفاق و همبستگی است؛ از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و از مجموعه افرادی که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشیدند سعی کردیم در کنار هم قرار دهیم.

وی گفت: میثاق مشترک ما چشم‌انداز و قانون برنامه و سیاست‌های کلی بود. همه این افراد مصمم به اجرای این موارد هستند، شما به ما کمک کنید اجرای این وفاق را در آینده در تمام ساختارهای اداری ادامه دهیم، کاری کنید که صدای واحدی از ما در داخل و خارج از کشور شنیده شود.

رئیس جمهور افزود: من به هیچ وجه مسائلی را که مشکل‌زا است یا اینکه در ذهن بیگانگان تصوری از ضعف در جامعه ایجاد کند به زبان نیاورده‌ام. من از وحدت و انسجام داخلی گفتم. هیچ کدام از عیب‌هایی را که داشتیم بزرگ نکرده‌ام، وزرا را بر اساس این نگاه معرفی کردم .

دکتر پزشکیان افزود: کاری کنید دنیا بداند ما یکصدا با هم پشت سر مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به چشم‌اندازها حرکت می‌کنیم ، مطمئن باشید من عیب دارم هیچ یک از ما معصوم نیستیم، هنر این نیست که عیب من را بزرگ کنید، هنر این است که عیب من را بپوشانید.

لحظه به لحظه بررسی صلاحیت کابینه پزشکیان در مجلس | نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

نمایندگان موافق کابینه چهاردهم چه گفتند؟

در جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در دستور کار قرار گفت و پس از سخنان دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

رئیس جمهور به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیرحذفی است

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین استان فارس در مجلس در سخنانی گفت: خیلی خوشبختم که امروز از برنامه‌های دولت چهاردهم دفاع می کنم که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند به نام دکتر مسعود پزشکیان هستند.

محمدمهدی فروردین افزود: عنصر تعاملی ما نباید به سمت حذف باشد بلکه باید به سمت جذب حرکت کنیم، هرچند که جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ ساله گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. البته هر کدام در گذشته در پی حذف دیگری بودند. اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

وی با بیان اینکه برخورد حذفی با نزاع سیاسی مداوم، سبب امنیتی شدن و خشونت سیاسی و ناکارآمدی می‌شود، تصریح کرد: دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و کنار هم باشیم که آن را درعمل هم نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است. برهمین اساس باید ضمن وجوه نظارتی مجلس یاری گر او باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داد که به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیرحذفی است، گفت: او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی را بر اساس خرد و خیر جمعی انجام داد نه اینکه طبق حذف دیگری و انحصار گری جمعی در قدرت به سرانجام برسد.

وزرای پیشنهادی تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف با استعداد است

فروردین با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف و بهره گیری از تمام استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس جمهور موفقیت کشور است و مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود می تواند تکمیل کننده وفاق مدنظر رئیس جمهور باشد و مسئولیت دارد چنین راهبردی را توسعه دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس با رای اعتماد خود باید بخشی از فرآیند کاهش منازعات سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی و همراهی با رویکرد توافق سازی ریاست جمهور را با هدف تحقق خیرجمعی و مصالح عمومی ایرانیان محقق کند.

وی با بیان اینکه مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمام نظام سیاسی کشور در یک کشتی نشسته اند، تصریح کرد: جدایی نظام از دولت، توهمی بیش نیست و این کشتی باید درد ملت ایران را حل کند و بتواند بار شرایط زندگی بهتر را برای مردم تحت فشار اقتصادی و تحریم، به دوش کشد.

نماینده مردم فراشبند و کارزین در مجلس یادآور شد: درباره برنامه‌های فردی صحبت می‌کنیم که در طول دوران نمایندگی که توفیق همراهی با این شخصیت دانشمند را داشتیم، جز صداقت از وی چیز دیگری ندیدم. امروز زمان آن رسیده با توجه به اعتقاد و باورهای قلبی به محرومان که در شعارهای عملی رئیس جمهور بود از این شخصیت دانشمند حمایت کنیم.

رئیس جمهور با شعار وفاق ملی، انبوه انتقادات را به جان خرید

فروردین ادامه داد: رئیس جمهور با شعار توافق سازی و وفاق ملی، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و حتی انبوه انتقادات را به جان خرید و حال مجلس در موقعیتی است که باید در یک تعامل سازنده در چهارچوب وظایف نظارتی خود رای اعتماد دهد.

وی خاطرنشان کرد: امید است دولت وفاق ملی پس از رای اعتماد از مجلس، پیگیری مصالح عمومی را با توجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و طبق اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار دهد و مشکلات معیشتی و اقتصاد کشور را حل کند.

ویژگی‌های مدنظر رهبرانقلاب در وزرای پیشنهادی دولت لحاظ شده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافق کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: این جلسه نمادی از مردم‌سالاری است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به قدری مستقل است که در این استقلال به جایگاه‌های مختلفی رسیده‌ است. چرا که در سال‌های گذشته روسای جمهور مختلف در این نظام به جایگاه ریاست جمهوری رسیدند و موفقیت نظام در تمام حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا مسائل اقتصادی در سایه دولت‌های مختلف رخ داده است.

روح‌الله متفکرآزاد افزود: رئیس جمهور در تبیین برنامه‌ها نشان داد که به عقلانیت حکمرانی پایبند است چراکه جدا از سلایق سیاسی، موفقیت دولت، موفقیت نظام است و در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفته است، یادآور شد: مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده و بی‌تردید پاسخی مثبت به این مساله خواهد داد. البته در بررسی وزرا مسئولیت رئیس جمهور و مجلس است که به صورت جزئی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متشرع ، پاکدستی، تخصص، وابسته نبودن به اصحاب سیاسی، امید به آینده، امین بودن، صادق بودن، از بن دندان پایبند به نظام بودن از ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در انتخاب وزرا بر آن تأکید داشتند و در بررسی وزرا با دقت به مسائلی که رهبر انقلاب عنوان کردند تأکید ویژه‌ای شد.

متفکرآزاد ادامه داد: ما به جناحی سیاسی رای نمی‌دهیم بلکه به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا رای خواهیم داد. اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح و دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده است.

سیاست‌گذاری دولت چهاردهم وفاق ملی و پیشگیری از فقر است

وی با اشاره به سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق ملی و پیشگیری از فقر در دولت چهاردهم، گفت: این مسائل موضوعاتی است که در سال‌های مختلف بیان شده و در دولت آیت الله رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد و امید است دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. برهمین اساس باید دولت با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شود و هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.

متفکرآزاد ادامه داد: توقع داریم وعده‌ها و قول‌های داده شده فراموش نشود، نقدهای مردم مورد توجه قرار گیرد و به آخرت‌اندیشی فکر کنیم. اگر امروز مردم برای حل مشکلات به ما رجوع می‌کنند باید دیده شوند و در برنامه هفتم پیشرفت و سایر برنامه‌ها حل مشکلات آنها دیده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: از وفاق ملی توسط رئیس جمهور یاد شد که این وفاق ملی در همکاری دولت و مجلس است، احتمالاً در انتخاب وزرا صحبت‌هایی خواهیم داشت که آن را مبنی بر عدم همکاری نمی‌گذاریم.

ما نباید در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ‌اندازی کنیم

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه های وزرای پیشنهادی دولت چهارم خطاب به نمایندگان گفت: در مورد شخص دکتر پزشکیان خودتان از صداقت، شهامت، پاکدستی، امانتداری و وفای به عهد ایشان مطلع هستید.

رضا علیزاده افزود: در تایید خصوصیات شخصی و اخلاقی ایشان همین بس که باعث شد مردم در اقدامی بی‌نظیر در انتخابات جواب مثبت به ایشان دادند و ما افتخار می‌کنیم که امروز در خدمت رئیس جمهوری امین، پاکدست و امانتدار هستیم و جا دارد از آقای پزشکیان به خاطر مواضع انقلابی‌شان در مراسم تنفیذ و تحلیف تشکر کنم.

وی درخصوص موافقت با برنامه‌های دکتر پزشکیان به چند مورد اشاره کرد و گفت: دلیل عمده موافقت من تشکیل دولت وفاق ملی است، اتفاقی که بعد از چند دهه در کشور رخ می‌دهد و ما باید قدردان این حرکت باشیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس ادامه داد: چند دهه است که هیچکس نخواسته زیر بار این اقدام برود و هزینه آن را پرداخت کند اما دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و معرفی این کابینه، هزینه سنگینی را پرداخت کرده و پرداخت هم می‌کند.

علیزاده عنوان کرد: اگر مجلس دنبال این بود که وفاق ملی در کشور اتفاق بیفتد، بنابراین اکنون باید همراهی کند ما به بهانه‌های کوچک نباید در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: بدنه جامعه ما امروز باید فشار روانی را از روی دولت بردارد. من متوجه هستم که آقای رئیس جمهور اکنون در چه شرایطی تحت فشار قرار دارد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس بیان کرد: مخالفی که قبل از من صحبت کرد مواردی را اشاره کرد. این فشار در حوزه‌های مختلف بر دوش دکتر پزشکیان سنگینی می‌کند. من از عموم جامعه می‌خواهم انصاف به خرج بدهند.

مملکت را سلیقه‌ای نمی‌توان اداره کرد

علیزاده خاطرنشان کرد: از نکات مهم برنامه‌های دکتر پزشکیان تاکید ایشان بر رعایت قانون است. همانطور که در صحبت‌هایشان در زمان انتخابات هم تاکید داشتند اکنون هم با انتخاب وزرای پیشنهادی تاکید می‌کنند که باید میثاق ما قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه باشد.

وی گفت: این بسیار مهم است اتفاقی که در کشور می‌افتد می‌تواند بعد از چند دهه وضعیت کشور را سر و سامان بدهد، سلیقه‌ای که نمی‌توان مملکت را اداره کرد.
 
علیزاده یادآور شد: تاکید دکتر پزشکیان بر گشایش‌های بین‌المللی با رعایت عزت، حکمت و مصلحت اقدام بسیار خوب و درستی است که امید است اتفاق بیفتد و ما شاهد برون رفت از بن‌بست فعلی باشیم که در اقتصاد ما رخ داده است.

وی افزود: در برنامه‌های آقای پزشکیان بر مواردی از جمله مبارزه با فساد، عدالت محوری، هوشمندسازی دولت، سیاست‌گذاری مبنی بر اطلاعات و روش‌های علمی و کارشناسی، اولویت دادن به منافع مردم در مقابل جناحی و گروهی رفتار کردن، استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به دیدگاه سیاسی آنها تاکید شده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اظهار کرد: همچنین تاکید ایشان بر توانمندسازی مردم جامعه، تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است که اکنون در این خصوص با بحران مواجه هستیم بر روی این مساله چندان اندیشیده و تدبیر نشده است و اگر اکنون بر این مساله تدبیر نکنیم شاید تا سه، چهار سال آینده شدیدترین بحران را در حوزه ناترازی‌های انرژی به ویژه گاز داشته باشیم. رئیس جمهور در تمام برنامه‌های خود بر بهینه سازی و فکری برای این ناترازی تاکید دارد.

علیزاده با اشاره به جلوگیری از مهاجرت نخبگان با صدور خدمات فنی مهندسی افزود: همه برنامه‌های دکتر پزشکیان حول این محور است که ما از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم. تاکید وی همواره بر کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردم و نهایتاً تشکیل دولت وفاق ملی و ایجاد وفاق و اجماع همگانی در جامعه است و باعث شده بنده امروز به عنوان موافق کلیات برنامه‌های دولت چهاردهم در خدمتتان باشم اما این دلیل نمی‌شود که ما در جزئیات و در مواردی در حوزه وزرای پیشنهادی حرفی نداشته باشیم.
 
وی ادامه داد: جای بحث و انتقاد هم وجود دارد اما بیایید و کلیات را پشتیبانی کنیم و در سطح جامعه علامت مثبت بدهیم که ما هم به دنبال تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و ان شاالله با این اقدام باعث توفیقات هر چه بیشتر و روزافزون برای دولت دکتر پزشکیان خواهیم شد و برای ایشان از خداوند منان پیروزی و توفیقات روزافزون آرزومندم.

دولت چهاردهم اجازه نداده تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه قرار بگیرد

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس در موافقت با کلیات کابینه برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون جان و روح این تن واحد هستند و هیچ کس از ما حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند. 

سارا فلاحی افزود: من به عنوان یک ایرانی، یک کرد به عنوان یک مسلمان و یک ایلامی اعلام کنم که افتخار ما این است که خون پاک اقوام، ادیان و مذاهب بر خاک سرزمین گلگون کفنمان در هم آمیخته و عجین شده از درخت تناور ایران بزرگ حمایت حفاظت کرده است.
 
وی عنوان کرد: کابینه دکتر پزشکیان هم مانند گذشتگان خود واجد نقاط قوت و ضعفی است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نکات قوتش بر نقاط ضعفش تسلط و تفوق دارد. این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده است جامعه امروز از نگاه حذفی، انحصارطلبی،  خالص‌سازی و تندروی خسته شده است، اجازه بدهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد.

فلاحی خاطرنشان کرد: اتفاقا به واسطه هوشمندی رئیس جمهور بوده که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کرده است تا ۴ سال درگیر چانه‌زدن با رقبایش نباشد به جای آن دست یاری دراز کرده است تا همه را دعوت کند در دولت وفاق ملی که به این مملکت خدمت کنند. امروز جامعه ما خسته است و ما نباید برای آن خستگی بیش از حد ایجاد کنیم. 

وی گفت: از نقاط قوت دیگر این کابینه این است که هر چند از چپ و راست و میانه‌روها استفاده کرده اما اجازه نداده تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه‌اش قرار بگیرد.

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس افزود: یکی دیگر از نقاط قوت این کابینه این است که از چهره‌های نسبتا جدید استفاده کرده است و چرخش نخبگان را عملیاتی کرده و مانند اصناف خود قدرت را میان نخبگان سنتی چپ و راست تقسیم نکرده است. 

فلاحی ادامه داد: نقطه درخشان این کابینه معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است کسی که برخلاف بسیاری از مردان سیاست، آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه مطبوعش را می‌شناسد و از جنس این وزارتخانه است. 

وی افزود: پشت سر ایشان دلالان سیاسی نیستند پشت سرش زمین خواران و هلدینگ‌های فاسد اقتصادی نیست بلکه پشت سرش نام پدر شهیدش است که روزگاری به خاطر حفاظت از این سرزمین بر خاک افتاد تا پرچم این سرزمین بر خاک نیفتد.
 
نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس بیان کرد: ایشان می‌خواهد به دنیا اثبات کند که برای جمهوری اسلامی مدیریت مردانه نیست، مدیریت یعنی راهبری، مدیریت یعنی اینکه دیگران را در خدمت قدرت سهیم کنیم. ایشان می‌خواهد به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران به دنیا اعلام کند که نظام سیاسی ما فارغ از جنسیت به هر کس که توانایی داشته باشد اعتماد می‌کند. 

فلاحی یادآور شد: من انتظار دارم نمایندگان متعهد و وطن دوست مجلس فرصت تایید تک بانوی کابینه را از خود دریغ نکنند. 

وی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت کابینه دکتر پزشکیان این است که تلاش کرده است که وفاق ملی را علیرغم فشارهای مختلف در کابینه خود عملیاتی کند. ما هم از ایشان مطالبه داریم و انتظار داشتیم از زنان بیشتری در کابینه‌اش استفاده کند، انتظار داشتیم از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت‌های دینی استفاده کند اما باید به او فرصت بدهیم نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم کابینه هنوز تکمیل نشده است انتظار داریم در شورای معاونان حتماً از زنان، جوانان و گروه‌هایی که امروز حذف هستند، استفاده شود.

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط قوت ایشان و کابینه‌اش این است که ساختارشکنی نکرده و از خطوط قرمز عبور نکرده‌اند، افتخارشان این است که سرباز ولایت، سرباز نظام و سرباز ایران زمین هستند. فرصت بدهیم شاید این بار کابینه‌ای در شان و شرایط مردم شکل گرفت.
 
فلاحی بیان کرد: ما انتظار کارآمدی از این کابینه داریم انتظار داریم رئیس جمهور و کابینه‌اش در راستای شکل دادن به یک ایران قدرتمند حرکت کند مسیر فرار نخبگان را ببندد، سیاست خارجی عزتمندانه‌ای را رقم بزند با ابزارهای شرافتمندانه تحریم‌ها را خنثی کند.
 
وی افزود: انتظار داریم ایران بزرگ را برای همه ایرانیان رقم بزند، انتظار داریم تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نشود، انتظار داریم به منشور حکومتی ما یعنی نامه امام علی به مالک اشتر متعهد بماند و برایش آرزوی سربلندی داریم.

برنامه رئیس جمهور منطبق با برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافق بود که در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که موفقیت دولت موفقیت همه ما است. همه باید به رئیس جمهور در ادای وظایف کمک کنیم و به این باور داشته باشیم که موفقیت ایشان پیروزی همه ما است. ایشان همواره مجلس را با تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده و به دولت‌ها هم همکاری مجالس را سفارش کردند. بنابراین تکلیف همه ما روشن است.

سیدجلیل میرمحمدی با بیان این که برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است، ادامه داد: بهترین و موثرترین برنامه هفتم و اسناد بالادستی است؛ آقای پزشکیان شخصی بود که در جریان برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق وجود داشت و برنامه‌های مناسبی در حوزه سلامت ارایه کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان با اجرای برنامه هفتم رفع می‌شود و دولت وفاق ملی نیز به دنبال اجرای این برنامه است؛ دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است، البته این به معنای سهم خواهی نیست. دولت بسیار گسترده است و شامل تعداد زیادی مدیران کل، استاندار و فرماندار است و در این حوزه‌ها می‌تواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: دو مطلب یعنی توجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه هفتم در مراسم تنفیذ و تحلیف و جلسات وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها همواره مطرح شده است که باید ما به جای تذکر از این رویکرد تشکر کنیم. چرا که قرار گرفتن برنامه به عنوان محور اصلی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به ۲۳ سال همکاری خود با دکتر پزشکیان و صداقتی که در رئیس جمهور وجود دارد، تصریح کرد: مجلس باید با استفاده منصفانه از ابزارهای نظارتی با دولت تعامل کند  تا دولت برنامه‌های خود را به مرحله اجرا برساند.

وی خطاب به دکتر پزشکیان اظهار کرد: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت شما است و شما وعده‌های بسیاری در این حوزه ارائه کردید؛ عدالت جغرافیایی، صادرات یک میلیارد یورو واکسن و دارو، افزایش گردشگری سلامت، پوشش کامل بیمه، استقرار کامل پزشک خانواده از جمله برنامه‌های شما  است که باید مورد توجه قرار داده شود.

کشاورزی و اقتصاد در اولویت کاری دولت قرار بگیرد

میرمحمدی بر ضرورت مشوق‌های لازم برای جلوگیری از انتقال افراد از سیستم دولتی به خصوصی و مهاجرت کادر پزشکی تاکید کرد و یادآور شد: کشاورزی و اقتصاد باید در اولویت کاری دولت قرار گرفته و آقای نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی در این حوزه توانمند است.

سازماندهی اتباع، اجرای فوق‌العاده خاص کادر درمان، تایین تکلیف نیروهای شرکتی، خرید خدمات، خدمتگزاران، اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستنگان از دیگر مواردی بود که میرمحمدی از دولت خواست پس از استقرار کامل آنها را پیگیری کند.

لحظه به لحظه بررسی صلاحیت کابینه پزشکیان در مجلس | نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

نمایندگان مخالف کابینه چه گفتند؟

در جلسه علنی روز شنبه -۲۷ مردادماه مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در دستور کار قرار گفت و پس از سخنان مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

انتظار نمایندگان از رئیس جمهور ارائه برنامه و راهکار است

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در نشست علنی روز شنبه -۲۷ مرداد ماه- مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه چهاردهم خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهوری گفت: نطقی که داشتید مشابه مناظراتی بود که بیان کردید، انتظار دیگری داشتم که به صراحت دیدگاهتان را در مورد مسائلی مطرح کنید. دیدگاه شما راجع به ارز چیست؟ این چند نرخی بودن ارز را قبول دارید یا خیر؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: درباره زنان و خانواده مطالب قابل قبولی بیان نشده که نیاز به برنامه‌ریزی دارد، در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است که نرخ ۸ درصد رشد توسعه باید اتفاق بیفتد؛ چگونه می خواهید این رشد ۸ درصد را عملیاتی کنید. انتظار ما ارائه راهکار است.

وی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات عمومی مردم مسکن است برای این موضوع چه برنامه‌ و راهکاری دارید؟ دیدگاه دولت راجع به رشد نقدینگی و بهره بانکی چیست؟

حاجی دلیگانی اظهار داشت: یارانه‌های پنهان کشور بالغ بر ۲ هزار هزار میلیارد تومان است،دولت چه برنامه ای دارد؟ می خواهید چه اقدامی در این زمینه انجام دهد؟

«وفاق ملی» منهای اهل سنت میسر نیست

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه و کابینه چهاردهم با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری گفت: آقای رئیس جمهور شما گفتمانی را ارائه کردید که مورد تایید اکثریت قرار گرفت. جنابعالی با گفتمان خود امید را احیا کردید و به انتظارات مردم جهت مثبت دادید و بخش قابل توجه‌ای های از مردم را با حاکمیت آشتی دادید،دست مریزاد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اضافه کرد: مردم به تغییر رای دادند و به اصلاح‌طلبی روی آوردند، اما در ترکیب کابینه شما نشانه‌ای از تغییر نیست. بدانید وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود چون شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: با این ترکیب کابینه کشور دچار مشکلات عدیده خواهد شد شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشا اصلاح باشید از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید اما بدانید که حقوق آنها نادیده گرفته شد.

عثمانی خطاب به پزشکیان اضافه کرد: در تبلیغات انتخاباتی از حقوق زنان کشور سخن گفتید، اما آیا به گفته‌هایتان عمل کردید؟ در کل جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، شما برای تغییر آمده بودید.

وی افزود:در طول تاریخ جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت نشده بود و امروز باعث دلسردی آنها شدید ما به شما امید داشتیم بدانید که رهبر انقلاب هم یکی از مهمترین جایگاه نظامی کشور را به فرمانده اهل سنت سپرده است.

عثمانی خطاب به رئیس جمهور اضافه کرد: می‌دانید قلبا دوستتان دارم ولی این روش مناسب نیست شما به دنبال وفاق ملی هستید آیا بدون جامعه ۱۵میلیونی اهل سنت می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید وفاق ملی منهای بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها مگر می‌شود؟ شما به مخالفین خود میدان دادید ولی به ۱۵میلیون اهل سنت صندلی وزارت ندادید.

نماینده مردم بوکان اضافه کرد: شما در انتخابات از دردهای ما گفتید اما بعد از انتخابات دردهای ما رو فراموش کردید؛ قرار بود دولت شما دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد ولی حاضر نشدید به نخبگان اهل سنت میدان دهید. اگربه وعده هایتان در مورد جامعه اهل سنت عمل نکنید سرمایه بزرگی را از دست خواهیم داد و مردم شما در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی خطاب به پزشکیان گفت: در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.

برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم

مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کابینه چهاردهم بیان داشت: اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم مخالف کابینه و رئیس جمهور نیستیم ما حمایت کامل از دولت را خواهیم داشت و نقدهای ما به رفع موانع دولت کمک می‌کند و موفقیت این دولت موفقیت نظام و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: همان طور که رئیس جمهور گفتند برنامه ارائه شده دولت همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است پس مبنای برای مخالفت با برنامه نمی‌بینیم؛ برنامه هفتم توسعه تکالیف و اهدافی را مشخص کرده است و اگر برنامه دولت این است باید برای رشد 8 درصدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید.

وی افزود: ما امروز برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم که بخواهیم برای آن شاخص‌گذاری کنیم، گاهی تکالیفی در برنامه هفتم وجود دارد که زمان بندی سه ماهه دارد باید به این موضوع توجه کنید.

نماینده مردم تهران با اشاره به سخنان نماینده مردم بوکان در مخالفت با کابینه پیشنهادی گفت: دولت پزشکیان با شرایطی در قالب وفاق ملی تشکیل کابینه داد به ایشان تبریک می‌گویم و صحبت های محمد قسیم عثمانی در مورد عدم توجه به جامعه اهل سنت به‌جا نیست و شاید دلیل آن هم گفتگوی آقای ظریف معیار برای انتخاب کابینه باشد، این موضوع ایجاد توقعات می‌کند، بگذارید رئیس جمهور خود انتخاب کند.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه پیشنهادی بیان داشت:در روزهای اخیر برخی از جبهه اصلاحات به تشکیل کابینه اعتراض کردند که چرا از افراد سیاسی تر اصلاحات استفاده نکردید این نقطه قوت کابینه است وزارت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست ما امروز در هر دو جناح چوب تندورها را خورده ایم .

نماینده مردم تهران بیان داشت:نقد بنده به جهت گیری های فرابخشی است که باید معیار انسجام در دولت باشد جهت گیری که عمدتا در برنامه های وزرا دیدیم بحث عدالت اجتماعی است در برنامه های وزرا رویکرد ضد اشرافی کم رنگ است البته وزرای کار، وزرش و کشاورزی برنامه های خود را بر اساس عدالت تعریف کردند.

وی با بیان اینکه مردم اگر ناراضی هستند علت اصلی تبعیض، بی عدالتی و فقر است گفت: ما انتظار داریم که وزیران به درستی در جهت کاهش شکاف نابرابری اقدام کنند و نه اینکه وزیری رویکرد کاهش شکاف نابرابری در حوزه بهداشت را اعلام کند و وزیر دیگری گسترش بیمارستان خصوصی را جزو برنامه های خود بداند این موضوع با روحیه عدالت محوری همخوانی ندارد.

دولت چهاردهم مسن‌ترین کابینه در طول دولت‌های انقلاب

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس هم به عنوان مخالف خط مشی دولت چهاردهم در این جلسه گفت: دولت چهاردهم از معدود دولت‌هایی است که سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارد و می‌تواند امید را دل مردم روشن کند. اما این فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. اگر اختلافات سیاسی در سطوح وزارتخانه‌ها رخ دهد، مشکل‌ساز خواهد شد.

نماینده مردم اقلید بیان کرد: توجه به جنسیت‌ها و حضور یک وزیر پیشنهادی زن  از دیگر محاسن این کابینه است. توجه به اسناد بالادستی و منویات رهبر معظم انقلاب از جمله نقاط قوت دولت چهاردهم است.

صالحی اظهار داشت: قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر از این باشد. تقریبا مسن‌ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برنامه‌های وزیران پیشنهادی در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی تر بود. این امکان وجود داشت تا وزیران تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

صالحی خطاب رئیس جمهوری گفت: افرادی هستند که برای رای آوردن شما در مجلس سینه سپر کرده‌اند.توهین‌ها و تهمت‌ها شنیدند اما پای عقیده خود ماندند. امیدواریم با نمایندگان مشورت داشته باشید.

کد خبر 874745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha